אופן משחק פינג פונג

ראשי >מידע>פינג פונג / טניס שולחן>אופן משחק פינג פונג


תחילת משחק

לפי חוק 2.13.1 של ה- ITTF נקבע הפותח במשחק ע"י גורל, בדרך כלל זריקת מטבע. נפוץ גם ששחקן אחד (או השופט) יסתיר את הכדור באחת מידיו והיריב ינחש באיזה יד. ה"זוכה" בהגרלה יכול לבחור אם הוא או היריב יפתח את המשחק ובאיזה צד של השולחן ישתמש. (עוד שיטה שאינה רשמית היא שהשחקנים מתחילים לשחק ורק אחרי המכה הרביעית מתחילים לחשב נקודות).

 

הגשות ומכות

השחקן שפותח את משחק הפינג פונג מגיש את הכדור. הוא מתחיל כשהוא עומד עם הכדור ביד פתוחה (היד שלא מחזיקה את המחבט) וזורק את הכדור ישר למעלה, ללא סיבוב, לפחות לגובה של 16 ס"מ. כשהכדור יורד הוא מכה את מכת הפתיחה כך שהכדור יפגע קודם בצד שולחן הפינג פונג שלו ואז ישירות בצד של היריב, ללא נגיעה ברשת. במשחקים בלתי פורמליים השחקן הפותח לא יזרוק בדרך כלל את הכדור למעלה אבל לפי החוקים זה אסור כי מצב זה יכול לתת לו יתרון.  

 

בהגשה הכדור חייב להיות מאחורי קו הקצה של שולחן הפינג פונג ומעל הגובה של פניו. השחקן שמגיש לא יכול להסתיר את הכדור בגופו והוא חייב לתת ליריב ולשופט קשר עין עם הכדור. אם יש ספק בכך שהייתה הגשה בלתי חוקית יכול השופט לעצור את המשחק ולתת לשחקן אזהרה. אם ברור לשופט שהייתה הגשה בלתי חוקית או שהשחקן המגיש כבר קיבל אזהרה מקבל היריב נקודה. 

 

אם בוצעה הגשה טובה חייב היריב להחזיר בצורה טובה, כלומר, הוא צריך להכות בכדור לפני שהוא פוגע פעם שנייה בצד השולחן שלו, לגרום לכדור לעבור את הרשת, לפגוע בצד השולחן של השחקן שהגיש, עם או בלי מגע ברשת. אחרי כן שני השחקנים מכים באותה צורה הלוך וחזור עד גמר המשחק. להחזיר הגשה הוא אחד החלקים הקשים ביותר במשחק כי קשה מאוד לנחש את התנועות הראשונות של השחקן הפותח ואת מיגוון האופציות שיש לשחקן הפותח מבחינת סיבוב ומהירות. 

 

 

(LETׂ)

(LET) הוא מצב של מכה בודדת שהניקוד שלה אינו נחשב והיא אפשרית במצבים אלה:

  • הכדור נגע ברשת בזמן ההגשה, בתנאי שההגשה הייתה חוקית מכל יתר הבחינות או שהיריב נגע בכדור לפני שהוא פגע בצד השולחן שלו.
  • כשהשחקן המקבל לא היה מוכן בזמן שהשחקן הפותח הגיש את הכדור.
  • כשהשחקן לא הצליח להגיש או להחזיר בגלל גורם שלא תלוי בו.
  • כשהשופט או סגנו עוצר את המשחק.

 

ניקוד

שחקן פינג פונג יכול לזכות בנקודה כשקורים המצבים הבאים במשחק בודד:

  • היריב לא מחזיר כדור באופן חוקי.
  • אחרי המכה, הכדור נוגע במשהו חוץ מהרשת לפני שהיריב מכה.
  • אחרי מכה של היריב הכדור עובר את גבולות הקצה של שולחן הפינג פונג בצד שלו ללא מגע.
  • היריב הפריע לכדור או נגע בו לפני שהכדור פגע בצד שולחן הפינג פונג שלו.
  • היריב נתן שתי מכות בכדור באותו תור. יש לקחת בחשבון שהיד של השחקן שמחזיקה את המחבט נחשבת כחלק מהמחבט. זו לא נחשבת כפסילה אם הכדור נגע בידו של השחקן בטעות ואז מיד במחבט.
  • היריב נגע בכדור בצד של המחבט שהוא ללא שכבת גומי.
  • היריב הזיז את השולחן או את הרשת.
  • ידו הריקה של היריב נגעה בשולחן.
  • במערכת הניקוד הזריזה אחרי שהשחקן השלים 13 החזרות במשחק בודד.
  • אם היריב ביצע פסילה אחרי שקיבל אזהרה מהשופט באותו משחק בודד. ואז היריב יבצע פסילה שלישית השחקן יקבל שתי נקודות.

 

הראשון שהגיע ל- 11 נקודות במשחק בודד מנצח את אותו המשחק אלא אם כן שני השחקנים הגיעו ל- 10 נקודות, ואז השחקן הראשון שמגיע לשתי נקודות יותר מאשר ליריבו ינצח. משחק מורכב ממספר אי-זוגי של משחקים בודדים, בטורנירים זה בין 5 או 7. 

 

החלפת הגשה וצדדים

מחליפים הגשה כל שתי נקודות עד סוף המשחק, אלא אם כן לשני השחקנים יש 10 נקודות או שהמשחקים נערכים במסגרת הניקוד הזריזה ואז מחליפים אחרי כל נקודה. שחקן שהגיש בפתיחת המשחק הבודד יגיש גם במשחק הבודד הבא.  אחרי משחק בודד השחקנים מחליפים צדדים של שולחן הפינג פונג. במשחק הבודד האחרון במשחק מחליפים שוב אחרי שאחד השחקנים הגיע ל- 5 נקודות.

 

משחק זוגות

בפינג-פונג אפשרי לשחק גם בזוגות. רוב החוקים בזוגות נשארים כפי שהם חוץ מהדברים הבאים:

  1. יש קו שחוצה את שולחן הפינג פונג לאורך באמצע. תפקיד קו זה הוא להגדיר את אזורי ההגשה במשחק זוגות. ההגשה בזוגות חייב להתחיל במלבן הימני של הזוג שמגיש, שחייב לפגוע באותו מלבן ואז לפגוע במלבן הימני של היריבים (באלכסון). אם נכשל בכך, הקבוצה היריבה זוכה בנקודה.
  2.  השחקנים חייבים להכות לחילופין. לדוגמה, אם A משחק יחד עם B ו- X עם Y, A מגיש ל- X. אז X חייב להחזיר ל- B והוא ל- Y וכן הלאה. המשחק ימשיך כך עד שזוג אחד יבצע עבירה.
  3. בהחלפת הגשה בין הקבוצות, הקבוצה מחליפה גם את המגיש. לדוגמה, אם A הגיש בפעם שעברה B יגיש בתור הבא של קבוצתו.
  4. בכל משחק בודד הזוג שמגיש ראשון יכול לבחור מי מביניהם יגיש. הזוג השני יכול לבחור צדדים רק במשחק הבודד הראשון. כשנבחר המגיש הראשון במשחק השני והלאה מי שיקבל הוא זה שהגיש לשחקן הפותח. לדוגמה: אם סדר המשחק הוא A ל- X ל- B ל- Y במשחק הראשון, אז במשחק השני הסדר יהיה X ל- A ל- Y ל- B או Y ל- B ל- X ל- A, תלוי אם X או Y נבחרו להגיש ראשונים.  
  5. כשזוג מגיע ל- 5 נקודות במשחק האחרון כשהזוגות מחליפים צדדים הזוג המקבל חייב גם להחליף צדדים ביניהם.

 

משחקים במתכונת של בודדים וזוגות ברמה הבינלאומית כולל באולימפיאדה מ- 1988 ובמשחקי חבר העמים הבריטי החל מ- 2002. ב- 2005 הוכרז ע"י ה- ITTF שפינג-פונג בזוגות ישתתף כמשחק קבוצתי באולימפיאדה של 2008.

 

מערכת ניקוד הזריזה

אם המשחק לא הסתיים אחרי ששיחקו 10 דקות והשחקנים צברו פחות מ- 18 נקודות עוברים למערכת הזריזה. השופט עוצר את המשחק והשחקנים מתחילים שוב ומחליפים תור להגשה לאחר כל נקודה. אם הוכרז על הפעלת המערכת הזאת שלא באמצע משחק פינג פונג  (הכדור לא על השולחן) אז השחקן שקיבל כדור אחרון לפני כן יגיש ראשון. תחת מערכת זאת השחקן שמגיש חייב לזכות בנקודה לפני שהיריב מצליח להחזיר את הכדור 13 פעמים אחרת היריב מקבל את הנקודה. אפשר גם להפעיל את המערכת הזאת בכל רגע של המשחק לפי בקשת שני השחקנים או הזוגות. אחרי שהופעלה המערכת היא נמשכת עד לגמר המשחק. החוק לקיצור משחקים מופיע יותר במשחקים עם שחקנים הגנתיים.


תחילת משחק

לפי חוק 2.13.1 של ה- ITTF נקבע הפותח במשחק ע"י גורל, בדרך כלל זריקת מטבע. נפוץ גם ששחקן אחד (או השופט) יסתיר את הכדור באחת מידיו והיריב ינחש באיזה יד. ה"זוכה" בהגרלה יכול לבחור אם הוא או היריב יפתח את המשחק ובאיזה צד של השולחן ישתמש. (עוד שיטה שאינה רשמית היא שהשחקנים מתחילים לשחק ורק אחרי המכה הרביעית מתחילים לחשב נקודות).

 

הגשות ומכות

השחקן שפותח את משחק הפינג פונג מגיש את הכדור. הוא מתחיל כשהוא עומד עם הכדור ביד פתוחה (היד שלא מחזיקה את המחבט) וזורק את הכדור ישר למעלה, ללא סיבוב, לפחות לגובה של 16 ס"מ. כשהכדור יורד הוא מכה את מכת הפתיחה כך שהכדור יפגע קודם בצד שולחן הפינג פונג שלו ואז ישירות בצד של היריב, ללא נגיעה ברשת. במשחקים בלתי פורמליים השחקן הפותח לא יזרוק בדרך כלל את הכדור למעלה אבל לפי החוקים זה אסור כי מצב זה יכול לתת לו יתרון.  

 

בהגשה הכדור חייב להיות מאחורי קו הקצה של שולחן הפינג פונג ומעל הגובה של פניו. השחקן שמגיש לא יכול להסתיר את הכדור בגופו והוא חייב לתת ליריב ולשופט קשר עין עם הכדור. אם יש ספק בכך שהייתה הגשה בלתי חוקית יכול השופט לעצור את המשחק ולתת לשחקן אזהרה. אם ברור לשופט שהייתה הגשה בלתי חוקית או שהשחקן המגיש כבר קיבל אזהרה מקבל היריב נקודה. 

 

אם בוצעה הגשה טובה חייב היריב להחזיר בצורה טובה, כלומר, הוא צריך להכות בכדור לפני שהוא פוגע פעם שנייה בצד השולחן שלו, לגרום לכדור לעבור את הרשת, לפגוע בצד השולחן של השחקן שהגיש, עם או בלי מגע ברשת. אחרי כן שני השחקנים מכים באותה צורה הלוך וחזור עד גמר המשחק. להחזיר הגשה הוא אחד החלקים הקשים ביותר במשחק כי קשה מאוד לנחש את התנועות הראשונות של השחקן הפותח ואת מיגוון האופציות שיש לשחקן הפותח מבחינת סיבוב ומהירות. 

 

 

(LETׂ)

(LET) הוא מצב של מכה בודדת שהניקוד שלה אינו נחשב והיא אפשרית במצבים אלה:

  • הכדור נגע ברשת בזמן ההגשה, בתנאי שההגשה הייתה חוקית מכל יתר הבחינות או שהיריב נגע בכדור לפני שהוא פגע בצד השולחן שלו.
  • כשהשחקן המקבל לא היה מוכן בזמן שהשחקן הפותח הגיש את הכדור.
  • כשהשחקן לא הצליח להגיש או להחזיר בגלל גורם שלא תלוי בו.
  • כשהשופט או סגנו עוצר את המשחק.

 

ניקוד

שחקן פינג פונג יכול לזכות בנקודה כשקורים המצבים הבאים במשחק בודד:

  • היריב לא מחזיר כדור באופן חוקי.
  • אחרי המכה, הכדור נוגע במשהו חוץ מהרשת לפני שהיריב מכה.
  • אחרי מכה של היריב הכדור עובר את גבולות הקצה של שולחן הפינג פונג בצד שלו ללא מגע.
  • היריב הפריע לכדור או נגע בו לפני שהכדור פגע בצד שולחן הפינג פונג שלו.
  • היריב נתן שתי מכות בכדור באותו תור. יש לקחת בחשבון שהיד של השחקן שמחזיקה את המחבט נחשבת כחלק מהמחבט. זו לא נחשבת כפסילה אם הכדור נגע בידו של השחקן בטעות ואז מיד במחבט.
  • היריב נגע בכדור בצד של המחבט שהוא ללא שכבת גומי.
  • היריב הזיז את השולחן או את הרשת.
  • ידו הריקה של היריב נגעה בשולחן.
  • במערכת הניקוד הזריזה אחרי שהשחקן השלים 13 החזרות במשחק בודד.
  • אם היריב ביצע פסילה אחרי שקיבל אזהרה מהשופט באותו משחק בודד. ואז היריב יבצע פסילה שלישית השחקן יקבל שתי נקודות.

 

הראשון שהגיע ל- 11 נקודות במשחק בודד מנצח את אותו המשחק אלא אם כן שני השחקנים הגיעו ל- 10 נקודות, ואז השחקן הראשון שמגיע לשתי נקודות יותר מאשר ליריבו ינצח. משחק מורכב ממספר אי-זוגי של משחקים בודדים, בטורנירים זה בין 5 או 7. 

 

החלפת הגשה וצדדים

מחליפים הגשה כל שתי נקודות עד סוף המשחק, אלא אם כן לשני השחקנים יש 10 נקודות או שהמשחקים נערכים במסגרת הניקוד הזריזה ואז מחליפים אחרי כל נקודה. שחקן שהגיש בפתיחת המשחק הבודד יגיש גם במשחק הבודד הבא.  אחרי משחק בודד השחקנים מחליפים צדדים של שולחן הפינג פונג. במשחק הבודד האחרון במשחק מחליפים שוב אחרי שאחד השחקנים הגיע ל- 5 נקודות.

 

משחק זוגות

בפינג-פונג אפשרי לשחק גם בזוגות. רוב החוקים בזוגות נשארים כפי שהם חוץ מהדברים הבאים:

  1. יש קו שחוצה את שולחן הפינג פונג לאורך באמצע. תפקיד קו זה הוא להגדיר את אזורי ההגשה במשחק זוגות. ההגשה בזוגות חייב להתחיל במלבן הימני של הזוג שמגיש, שחייב לפגוע באותו מלבן ואז לפגוע במלבן הימני של היריבים (באלכסון). אם נכשל בכך, הקבוצה היריבה זוכה בנקודה.
  2.  השחקנים חייבים להכות לחילופין. לדוגמה, אם A משחק יחד עם B ו- X עם Y, A מגיש ל- X. אז X חייב להחזיר ל- B והוא ל- Y וכן הלאה. המשחק ימשיך כך עד שזוג אחד יבצע עבירה.
  3. בהחלפת הגשה בין הקבוצות, הקבוצה מחליפה גם את המגיש. לדוגמה, אם A הגיש בפעם שעברה B יגיש בתור הבא של קבוצתו.
  4. בכל משחק בודד הזוג שמגיש ראשון יכול לבחור מי מביניהם יגיש. הזוג השני יכול לבחור צדדים רק במשחק הבודד הראשון. כשנבחר המגיש הראשון במשחק השני והלאה מי שיקבל הוא זה שהגיש לשחקן הפותח. לדוגמה: אם סדר המשחק הוא A ל- X ל- B ל- Y במשחק הראשון, אז במשחק השני הסדר יהיה X ל- A ל- Y ל- B או Y ל- B ל- X ל- A, תלוי אם X או Y נבחרו להגיש ראשונים.  
  5. כשזוג מגיע ל- 5 נקודות במשחק האחרון כשהזוגות מחליפים צדדים הזוג המקבל חייב גם להחליף צדדים ביניהם.

 

משחקים במתכונת של בודדים וזוגות ברמה הבינלאומית כולל באולימפיאדה מ- 1988 ובמשחקי חבר העמים הבריטי החל מ- 2002. ב- 2005 הוכרז ע"י ה- ITTF שפינג-פונג בזוגות ישתתף כמשחק קבוצתי באולימפיאדה של 2008.

 

מערכת ניקוד הזריזה

אם המשחק לא הסתיים אחרי ששיחקו 10 דקות והשחקנים צברו פחות מ- 18 נקודות עוברים למערכת הזריזה. השופט עוצר את המשחק והשחקנים מתחילים שוב ומחליפים תור להגשה לאחר כל נקודה. אם הוכרז על הפעלת המערכת הזאת שלא באמצע משחק פינג פונג  (הכדור לא על השולחן) אז השחקן שקיבל כדור אחרון לפני כן יגיש ראשון. תחת מערכת זאת השחקן שמגיש חייב לזכות בנקודה לפני שהיריב מצליח להחזיר את הכדור 13 פעמים אחרת היריב מקבל את הנקודה. אפשר גם להפעיל את המערכת הזאת בכל רגע של המשחק לפי בקשת שני השחקנים או הזוגות. אחרי שהופעלה המערכת היא נמשכת עד לגמר המשחק. החוק לקיצור משחקים מופיע יותר במשחקים עם שחקנים הגנתיים.